קוד הקורס: 30525, הרצאה: 3, נקודות זכות: 3

מטרות הקורס
הקניית ארגז כלים לניתוח ושיפור אינטגרציה ומצוינות ארגונית.

נושאי הקורס
פיתוח טכנולוגי והקמת ארגון סטארט-אפ מחייבים יכולת אינטגרציה ארגונית מחד )בעלי עניין, תהליכים, מבנה, תרבות, סביבות ועוד(, והבנת המיקום הנכון של הקצאת האנרגיה הניהולית ליצירת מצוינות ארגונית מאידך. כאשר ארגון מתחיל את דרכו בדרך כלל האינטגרציה בין מרכיביו טובה, יש התאמה טובה של יכולות והזדמנויות בסביבה, ויש אנרגיה ארגונית רבה לסיפוק צרכי בעלי העניין. ככל שמצטרפים בעלי עניין חדשים עם ציפיות, אינטרסים וצרכים שונים רמת הדיס-אינטגרציה הולכת וגדלה, בהמשך גדלים כמות התהליכים הארגוניים, המבנה הארגוני גדל בהתאם לצרכים המתפתחים ] Daft 2008 [, מצטרפים עוד בעלי עניין המביאים תרבויות שונות ומתחיל תהליך של התפוררות האינטגרציה ונוצרים קונפליקטים רבים )אינטרסים, תפקידים, תרבותיים ועוד(. ככל שרמת הדיס- אינטגרציה גדלה הקונפליקטים ההרסניים בארגון גדלים. קונפליקט הרסני מבזבז אנרגיה ארגונית וגורם לארגון להיות פחות יעיל ואפקטיבי לטווח הקצר והארוך. הדרך ליצור ארגון בריא הוא יצירת אינטגרציה בין כל מרכיביו [ Adizes 2006 [. בקורס נלמד איך מבצעים אינטגרציה במרכיבים השונים של הארגון כולל עם סביבותיו דרך הבנת הסיבות להתפוררות ארגונים בשלבי מחזור חיי הארגון ] Adizes 2004 [, איזה יכולות ארגוניות נדרשות בארגון, איך ניתן לזהות קונפליקטים שונים, מה ההשלכות הארגוניות ] Samuel 2010 [ ואיך ניתן להפוך קונפליקט הרסני לקונפליקט בונה.
במהלך הקורס נשלב ידע וכלים מתחום OpEx )מצוינות תפעולית, ] Liker 2004 [(, ונמחיש כיצד ניתן ליישמם גם ברמה ארגונית ליצירת מצוינות ארגונית ) OrgEx , כלים כגון: ניהול ושיפור תהליכים ארגוניים, שרשראות ערך ארגוניות, מערכות מידע ארגוניות ועוד(. הקורס משלב בין חלקים תיאורטיים לחלקים מעשיים אשר במהלכם יתורגל וייושם חומר הלימוד

תוצרי למידה
בסיום הקורס, הסטודנטים יהיו מוכנים להתמודד עם המורכבויות, אתגרי וסיכוני הצמיחה האירגונית, בין עם בצמיחה פנימית או בצמיחה חיצונית. הקורס ישפר את יכולת הסטודנט לחתור להשגת מצויינות אירגונית וליצירת אינטגרציה הנדסית ואירגונית.

ספרות

  1. Adizes, I. (2004). Managing Corporate Lifecycles, Vol.1, pp. 3-182.
  2. Adizes, I. (2006) Healing Your Dilemmas, Leadership Excellence; Vol. 23, No. 7; ABI/INFORM Global.
  3. Collins (2001). Good to Great: Why Some Companies Make the Leap . . . and Others Don’t, New York: Harper Business.
  4. Daft, R. (2008). Organizational Theory and Design. 9th ed. Cincinnati, OH: South-Western College
  5. Kusunoki, K., I. Nonaka and A. Nagata. (1998). Organizational Capabilities in Product Development in Japanese Firms: A Conceptual Framework and Empirical Organization Science. Vol. 9, pp. 699-718.
  6. Liker, Jeffrey K. (2004). The Toyota Way: 14 Management Principles from the World's Greatest Manufacturer. McGraw-Hill.
  7. Samuel (2010). Organizational Pathology: Life and Death of Organizations. University of Haifa Press.